Met een actieplan en landelijke afspraken is vastgelegd hoe de grote problemen met hulpmiddelen moeten worden opgelost. Tv-programma Kassa besteedde daar afgelopen zaterdag weer volop aandacht aan. ‘De afspraken zijn goed, maar we zijn er nog niet. Die goede voornemens moeten nu ook worden waargemaakt’, zegt Ieder(in)-directeur Illya Soffer tijdens de uitzending.
 

Belofte om het beter te doen

De vijftig partijen die het Actieplan ondertekenden, waaronder de gemeenten en leveranciers van hulpmiddelen, beloven beterschap en veel betere samenwerking. Er zijn ook afspraken gemaakt over onder andere het verminderen van bureaucratie, het versimpelen van aanvragen en het verbeteren van de communicatie met mensen die de hulpmiddelen nodig hebben.

Gebruiker hulpmiddel moet centraal staan

‘Zorg dat het werkt. We zien dat nog te veel mensen blijven steken in conflicten met leveranciers en gemeenten over hun hulpmiddelen. Het gaat alleen goed werken als met mensen wordt bepaald wat voor hun passend en adequaat is’, zegt Illya Soffer tijdens de uitzending in reactie op het plan.  Er moet daarbij iedere keer gekeken worden naar wat iemand nodig heeft en gebruikt. Het gesprek met betrokken revalidatieteam, arts of de ergotherapeut is daarbij leidend.

Uitzending Kassa terugzien

De uitzending terugzien kan via de link hieronder. De reactie van Illya Soffer start bij 18 min. In de uitzending is ook het verhaal van Pauline Gransier te zien.

Uitzending Kassa BNNVARA over hulpmiddelen klik hier

Waar kun je terecht als het misloopt?

Met het maken van de afspraken zijn niet meteen alle problemen opgelost. Mensen die problemen hebben met hun hulpmiddel en er niet uitkomen met bijvoorbeeld de gemeente, de leverancier of het zorgkantoor, kunnen daarover contact opnemen met het Juiste Loket.

Dat kan per mail en telefonisch
telefoonnummer: 030-7897878
E-mailadres: meldpunt@juisteloket.nl