Pijn: als de dokter het niet vraagt, begin er dan zelf over

Pijn heeft een signalerende functie. Er is iets mis. Als pijn voortduurt, vervalt die functie en moet niet alleen de aandoening worden behandeld maar ook de pijn worden bestreden. 
Dokters zouden bij ieder consult moeten vragen naar pijn. Helaas gebeurt dat momenteel niet. De meeste medisch specialisten hebben geen pijnopleiding gehad en weten niet hoe ze pijn kunnen behandelen. Ze zijn vooral gericht op levensverlengende handelingen. Uit onderzoek blijkt dat twee derde van de medisch oncologen niet vraagt naar pijn. Niet bij het eerste consult maar ook niet in een later stadium. 

Pijnklachten bespreken 

Dokters hebben steeds minder tijd voor hun patiënten. Aan een consult mag maar een bepaald aantal minuten worden besteed. Toch moet pijn altijd onderdeel zijn van het gesprek. “Wie geen pijn heeft, leeft langer, is gelukkiger en heeft een betere kwaliteit van leven”, weet anesthesioloog en hoogleraar prof. dr. Kris Vissers. Zorgen dat mensen geen pijn hebben, is wat hem betreft een opdracht voor alle dokters en verpleegkundigen.  

Onderzoek 

Pijnbestrijding is een jong vak. Toen Vissers in 1987 pijnspecialist wilde worden, bestond het vak nog niet. Er wordt volop onderzoek gedaan en er zijn veel ontwikkelingen. Desondanks weet nog niet iedere huisarts of medisch specialist de weg naar de pijnspecialist te vinden. Dat is jammer want in veel gevallen kan de pijn worden verlicht. En is dat niet het geval dan is verder onderzoek nodig. Daarom roept Vissers patiënten op om deel te nemen aan medisch onderzoek. Alleen wanneer duidelijk wordt dat pijn een groot en groeiend probleem is, komt er meer geld beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek. 

Richtlijn 

Daarnaast moeten dokters zich meer verdiepen in pijn en pijnbestrijding. “Ze moeten de richtlijn niet alleen lezen maar ook toepassen”, stelt Vissers. Doen ze dat niet dan heeft de patiënt het volste recht om aan te geven dat er een richtlijn is en dat ze verwachten dat de dokter hen helpt. 

Communicatie 

Alles valt of staat met goede communicatie. Goede communicatie tussen huisartsen, medisch specialisten en pijnspecialisten en goede communicatie tussen patiënt en behandelaar. “Als de dokter het niet vraagt, begin er dan zelf over.” Er is steeds meer mogelijk maar vaak worden patiënten pas doorgestuurd als de pijn ondraaglijk is. 
Dokters hebben steeds minder tijd voor hun patiënten. Aan een consult mag maar een bepaald aantal minuten worden besteed. Toch moet pijn altijd onderdeel zijn van het gesprek.

“Wie geen pijn heeft, leeft langer, is gelukkiger en heeft een betere kwaliteit van leven”, weet anesthesioloog en hoogleraar prof. dr. Kris Vissers. Zorgen dat mensen geen pijn hebben, is wat hem betreft een opdracht voor alle dokters en verpleegkundigen.  

Wie geen pijn heeft, leeft langer, is gelukkiger en heeft een betere kwaliteit van leven

Patientenorganisatie Pijn-Hoop

Pijn-Hoop is een patiëntenorganisatie vóór en dóór mensen mensen met chronische pijn. De patiëntenorganisatie richt zich op mensen met wat voor pijn dan ook. Dit kan ook pijn zijn waarvoor geen duidelijk oorzaak is te vinden. Dus iedereen met chronische pijn, van welk soort dan ook, kan zich aansluiten bij Stichting Pijn-Hoop.

 

 

 

 

 

 

Pleidooi voor vaccinatie tegen gordelroos

Pleidooi voor vaccinatie tegen gordelroos

Deze brief is nog steeds actueel aangezien de beslissing uitgesteld is (redactie Pijn-Hoop) Nijmegen 30 juni 2023             Geachte leden van de Tweede Kamer, Geachte Voorzitter van de Tweede Kamer, Binnen...

Lees meer
Kunstmatige intelligentie en osteoporose

Kunstmatige intelligentie en osteoporose

Lees hier het artikel: (klik op de titel) Kunstmatige intelligentie onthult onverwacht osteoporose-medicijn door Eugène Mathijssen  Hierin wordt verteld hoe met algoritme's er een medicijn is ontdekt dat osteoporose kan voorkomen en behandelen.

Lees meer